ClickCease

Lad Morningbound være din digitale marketingafdeling

Digitalisering

12. maj 2023

Sådan omdanner splittest dine digitale produkter til komisk guld

Der er vist ingen tvivl om, at den digitale verden konstant udvider sig. Og i den kontekst er det vigtigt, så er der nogle effektive metoder til at teste og skabe succesfulde digitale løsninger.

To af vores favorit metoder er; udvikling af MVP’er og splittest – i dette blogindlæg vil jeg gå i dybden med den sidstnævnte.

Splittestning er en af de teknikker, der hjælper dig med at forstå dine brugeres præferencer og optimere dine digitale produkter herefter.

I denne artikel vil vi se nærmere på, hvad split testning reelt set er, hvordan man gør, hvilke fordele det tilbyder, og hvordan det hjælper dig til at gå fra digital amøbe til webninja. 😉

Morgan er klar til at lave splittest

Hvad er splittest, og hvordan fungerer det?

Splittestning, også kendt som A/B-testning, er en metode, hvor to eller flere versioner af et digitalt produkt, som en hjemmeside, webshop eller en app, præsenteres for brugerne for at bestemme, hvilken version der giver den bedste brugeroplevelse og præstation.

Ved at sammenligne forskellige versioner kan du identificere de mest effektive elementer i dit design og træffe beslutninger om, hvordan du kan forbedre dit produkt, ud fra den ”feedback” og data, som du modtager fra dine besøgende.

Det kan være informationer som:

  • Øgede interaktion
  • Længere besøgstid på siden
  • Øget konverteringsrate
  • Større ordrestørrelser (kun på webshops)
  • Længere scroll

Og meget mere, som fortæller jer, hvilken version, som jeres brugere bedst kunne lide. Og det smarteste af det hele er, at du får informationen helt uden at skulle lave fokusgrupper.

Splittestning fungerer ved at man ved nogle online værktøjer opdeler din trafik mellem de forskellige versioner af dit produkt. Det kan f.eks. være to forskellige versioner af en given landingsside.

Brugerne vil se en af versionerne uden at vide – at de er midt i en test – og deres adfærd og interaktioner måles for at bestemme, hvilken version der giver de bedste resultater. Når testen er afsluttet, kan du analysere dataene og træffe beslutninger baseret på de indsamlede oplysninger.

Morgan står med et CRM dashboard bag sig

Split-testens rolle i konteksten af brugeroplevelse

Brugeroplevelsen (UX) er en kritisk faktor i succesen af ethvert digitalt produkt. At køre splittest spiller en vigtig rolle i forbedringen af brugeroplevelse, da det giver dig mulighed for at teste forskellige scenarier, flows, elementer og deslige og identificere den mest effektive løsninger.

Alt sammen uden at dine brugere bliver gjort opmærksomme på, at de deltager i en test. Så din data er ren og upåvirket af testen.

Når man bruger splittest, kan du målrette testen imod specifikke områder af dit produkt, såsom navigation, layout og design, og finde ud af, hvad der fungerer bedst for dine brugere.

Du kan også målrette specifikke kanaltyper, så f.eks. eksisterende kunder eller folk der allerede kender jer, ikke bliver udsat for testen, hvorimod nye besøgende gør.

Morgan sidder på Morningtrains g

Fordelene ved splittests

Forbedret brugeroplevelse:
I kan identificere hvad der fungerer bedst for de brugerne, så du kan forbedre dit produkt og skabe en mere tilfredsstillende brugeroplevelse.

Øget konverteringsrate:

Ved at identificere de mest effektive løsninger og implementere dem i dit produkt, kan du øge din konverteringsrate og generere flere salg, tilmeldinger eller andre ønskede handlinger.

Reduceret risiko for fejl:

Split-testning giver dig mulighed for at træffe beslutninger baseret på data snarere end gætteri, hvilket reducerer risikoen for at implementere ineffektive eller skadelige ændringer i dit produkt.

Forbedret ROI:

Ved at investere i splittestning og optimere dit produkt kan du forbedre din return on investment (ROI) og sikre, at dine digitale produkter er så effektive som muligt.

Det ligger lidt i at du hæver dine konverteringsrater, og samtidigt kan en bedre brugeroplevelse give flere tilbagevendende kunder, hvilket så hæver din Customer Lifetime Value (CLV).

Split-test værktøjer og softwares

Der er mange værktøjer og softwareløsninger tilgængelige, der kan hjælpe dig med at udføre split-tests på dine digitale løsninger.

En af dem er noget så simpelt, som at foretage én ændring på sin løsning, og så give den lidt tid og aflæs data holdt op med en tilsvarende periode (sæson, højkonjunktur m.m.), og brug denne data som prejning af, om det nye tiltag fungerer bedre – denne fremgangsmetode vil også gå under ”at split-teste”.

Svagheden ved denne løsning er dog, at du ikke laver flere tiltag af gangen, for så ved du ikke hvilke ændringerne der gav resultatet. Samtidigt kræver det, at du har sammenlignelige perioder at holde det op imod, og du skal give ændringerne længere tid, så du når at få nok data.

Skal man løfte sin split-test til et nyt niveau, så anbefaler vi, at man benytter et værktøj, specifikt designet til netop dette formål.

Nogle af vores favoritter inkluderer:

En førende platform for A/B-testning og personalisering, der giver dig mulighed for at teste forskellige versioner af dit produkt og analysere resultaterne.

 

Google Optimize logo

En gratis løsning fra Google, der giver dig mulighed for at oprette og udføre A/B-testning på dine digitale produkter.

VWO logo

En anden populær platform til A/B-testning og konverteringsoptimering, der tilbyder en bred vifte af funktioner og værktøjer.

Bedste praksis for succesfuld split -testning

For at få mest muligt ud af dine split-test og sikre, at dine test giver præcise og nyttige resultater, er det vigtigt at følge nogle klare skridt:

  1. Definerer klare målsætning, som klart definerer hvilke måleparametre, som du forventer at flytte på med indsatsen. Det kan være at øge konverteringsraten på henvendelser, flere tilmeldinger til et nyhedsbrev, flere vare i en kurv, reduktion af en bounce rate og meget mere.
  2. Begræns din test til et element ad gangen, så du undgår forvirring og uvished om hvad der giver ændringen i resultater. Og fokuser derudover på få målsætninger af gangen.
  3. Kør din test i en passende periode, altså nok tid til at få en relevant datamængde, uden at man trækker det i langdrag. Jo mere brugere din løsning har, jo kortere kan din testperiode være. Vores tommelfingerregel vil være, at du minimum skal have data fra 1.000 brugere (ikke nødvendigvis unikke brugere).
  4. Analyser den data der kommer ind, beslut hvad du konkluderer ud fra den data, og implementer rettelsen/tilføjelsen permanent og gå videre til den næste test.

Tjek denne blogindlæg hvis du vil vide hvorfor man bør benytte sig af brugertest, samt de forskellige metodikker til at udføre dem med.

Relaterede nyheder

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Vi venter allerede i spænding på at høre fra dig! Vi elsker at hjælpe virksomheder med noget på hjerte, som har digitale udfordringer, som vi kan løse sammen.

Rugaardsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Skriv til os
Book et møde
Job og Karriere Find kontaktperson
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne

    Tak for din henvendelse

    Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
    Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

    Ha´ en rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne

      Tak for din henvendelse

      Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
      Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

      Ha´ en rigtig god dag ☀️

      Tilmeld nyhedsbrev

      Få de seneste nyheder og trends




        Du er en stjerne

        Tak for din henvendelse

        Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
        Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

        Ha´ en rigtig god dag ☀️