Produktkonfigurator
5. september 2025
10 spørgsmål inden du køber en produktkonfigurator
Det er svært ikke at have lyst til, at have en produktkonfigurator, de er gode for kundeservice, konverteringsrater, SEO, og mindsker tid i salgsprocesser – men stiller du ikke dig selv de rette strategiske spørgsmål, så indfrier produktkonfiguratoren ingen af ovenstående. Læs vores 10 anbefalede spørgsmål du stiller dig selv.
Indhold
1. Hvad vil I opnå? 2. Hvad er alternativet? 3. Succeskriterierne? 4. Er der efterspørgsel? 5. Hvem er brugeren? 6. Skabes der værdi? 7. Must have features? 8. Systemintegration? 9. Valg af tech stack? 10. Vedligehold?Why should you care?
Springer du forberedelsen over, er du nærmest SIKKER på at stå tilbage med en løsning, der er dyr i drift og ligegyldig i praksis. Her er 10 spørgsmål, der sikrer, at din produktkonfigurator faktisk bliver indfrier sit potentiale.
1. Hvad ønsker jeg at opnå med en produktkonfigurator?
Du skal ikke have en produktkonfigurator “bare for at have en”. Lad mig understrege – de er jo ikke gratis.
Hvad end løsning du går med, så er det en investering i tid, økonomi og ressourcer, som kunne være brugt på andre tiltag.
Så løsningen skal være en del af et strategisk tiltag, så hvordan taler denne investering ind i jeres strategi?
Overvej om den skal:
- Minimere manuelt arbejde
- Strømline salgsprocesser
- Skabe flere eller bedre kvalificerede leads
- Øge konverteringsrater og salget
- Øge jeres konkurrenceevene
- Understøtte et marketingfremstød
- eller noget helt andet.
Hvis du ikke ved, hvad du vil opnå, bliver det svært at måle om investeringen batter – det bliver også svært, at definere en løsning som indfrier disse “ikke-definerede-mål”.
2. Hvad er alternativet – og konsekvensen ved at lade være?
Hvad sker der, hvis du ikke laver en konfigurator?
Og hvad er dine alternativer? Alle investeringer er i konkurrence med hinanden. Ud fra hvad du gerne vil opnå, så skal du opveje, om produktkonfiguratoren er den løsning, som mest effektivt får dig tættere på dette.
Det kunne være:
- Automatisering af andre processer, som ville få jer tættere på jeres mål.
- Integrationer mellem systemer, som løser samme eller andre manuelle processer.
- Ansætte flere sælgere.
- Implementering af et CRM-system, som kan gøre ting smartere i salget.
- Måske findes andre digitale hjælpemidler?
Og hvad er konsekvensen af ikke at gøre noget overhovedet. Det er ofte nemmere at redegøre for en investering, hvis du kan opveje hvad der sker hvis man intet foretager sig
F.eks.:
- Selv hvis vi får flere henvendelser på mail/tlf., så tager de for lang tid at håndtere, og vi har ikke kapaciteten til det, så vi skal ansætte 1-2 årsværk ekstra.
- Salget sker langsomt via menneskelig rådgivning fremfor automatisk.
- Vi får for få leads igennem, så salg ikke har nok de kan rykke på.
3. Hvad er succeskriterierne – og hvornår måler I?
Hvordan ved du, om investeringen i en produktkonfigurator var en succes?
Sørg for at have tydelige KPI’er, og en tidsramme for målingerne.
Tydelige KPI’er:
- X% færre manuelle ordrer
- 1 måned kortere salgscyklus
- 10.000 DKK højere gennemsnitlig ordre
- 2 ud af 3 leads er kvalificeret
Husk at når du laver KPI’er, så skal de være konkrete – hvilket betyder de skal have noget kvantificerbart i sig (et tal – enten nominelt eller procentuelt).
Tidsramme:
- Måler I om 3, 6 eller 12 måneder?
- Hvem måler det?
Så ved du, hvornår forventninger er opfyldt – og om det skal rettes til.
4. Er der overhovedet en efterspørgsel?
Hvem siger overhovedet, at det er en god ide? Hvem driver efterspørgslen?
- Er det salg?
- Administration?
- Leverandørerne?
- Kunderne?
- Studerende?
5. Hvem er brugeren af den fremtidig produktkonfigurator?
Er det slutkunden eller jeres sælgere? Forstår de produktet eller er de bevidst-teknisk-inkompetente?
Svarene afgøre hvem løsningen skal designes og kommunikere til? Og ja løsningen ser MEGET forskellige ud, alt efter om det er interne, eksterne, tekniske hajer eller digitale nybegynder, som skal benytte produktkonfiguratoren.
- Hvad har de brug for at vælge (færdige pakker vs. teknisk tilbehør)?
- Hvor mange trin kan de overskue?
- Og hvad er “nemt” for dem – mobil vs. desktop, visuelle valg vs. tekniske specs?
Bemærk: Lad være med at lave fejlen, at involvere de interne teams i udviklingen af en produktkonfigurator – for at det går op for dig, at kunderne ikke forstår den.
Det er klart de ikke gør det!
Du har jo designet den til dine kollegaer, som kender og forstår produktet – ikke dine kunder.
6. Hvilken værdi giver i brugeren?
Trust us – hvis det kun gavner jer, bliver det aldrig en succes. Så det kan godt være I godt kunne tænke jer flere leads – men hvad får brugeren af værdi, af at benytte jeres fremtidige produktkonfigurator?
F.eks:
- Skaber den mindre usikkerhed og færre fejl?
- Hjælper den brugeren med at forstå produktet hurtigere?
- Giver den gennemsigtighed i pris og valg (dynamisk prissætning)?
Three things are important for users: what do I pay, what do I get, and what am I overlooking?
7. Hvilke features er must-have for jeres MVP?
Sæt jer ned og tænk grundigt over hvilke funktioner, som vil være et absolut must have i en MVP (den første version af konfiguratoren). Du kan læse mere om hvordan du finder og prioritere features i en MVP her.
Eksempler på noget vi hyppigt oplever er kritisk:
- Komplekse regelsæt – altså nogen valg, skal udelukke hinanden. I mens andre valg skal give nye valgmuligheder.
- Integration med forretningskritiske systemer – at der bliver trukket og sendt data til og fra eksisterende IT-systemer, som I benytter til at drive forretningen. F.eks. ERP, PIM, CRM eller Business Central.
- Mobile first tænkning – brugerne af konfiguratoren kommer måske hovedsageligt til at gøre det på en mobil enhed. Så skal designet understøtte dette.
- Differentirerede brugerroller – Nogen brugere har adgang til nogle ting, og andre har adgang til noget andet.
8. Hvad skal produktkonfiguratoren tale sammen med?
Denne hænger meget sammen med ovenstående. Men det handler om, at du skal tænke over den kontekst, som produktkonfiguratoren skal være en del i – samt hvilken del den skal spille.
- Er der en integration til ERP, CMS, CRM, PIM eller andre?
- Hvor kommer data fra og hvor skal de behandles og opbevares?
- Er der en app eller marketingkanaler, som skal tale sammen med systemet?
9. Hvilken tech stack der skal benyttes
Det kan godt være, at du ikke er programmør – men du skal stadigvæk forholde dig til den tech stack, som skal definere dit nye centrale forretningsværktøj (produktkonfiguratoren).
Er det en gængs teknologi?
- Det sikre jer, at andre kan overtage eller bygge videre på det hvis leverandøren går konkurs.
- Gængse teknologier understøttes også mere af andre IT-systemer, hvis de skal tale sammen. Det giver jer flere muligheder senere henne.
- Der er altid en årsag til et system er udbredt – husk det 😉
Er det veldokumenteret?
- Hvis noget er dokumenteret ordentligt, så minimere det risici og fejl, og det gør det nemmere for en udvikler at arbejde med.
Er der en API eller kan der bygges en API til løsningen?
- En API er en “port” hvor man har gjort et system klart til, at sende og modtage data. Hvis et system har en veldokumenteret API, så gør det integrationen til andre systemer væsentligt nemmere. Læs: Billigere.
Er tech stacken ‘Best in breed’?
- Giver valget af hver komponent og teknologi mening? Bruger man teknologierne som de er bedst og hyppigst benyttet?
10. Hvordan håndteres vedligehold og skalerbarhed?
Er systemet til at vedligeholde? Og hvad er omkostningerne til dette? Du kan sagtens få en klippeklister løsning af forskellige konfigurerede plugins, som så breaker når det stresstestes det mindste, eller i takt med at jeres behov ændre sig.
Hvis man vælger at investere i en produktkonfigurator, så vil forventningen være, at den indgår som et strategisk værktøj i omkring 5 år. Hvilket giver anledning til en hel masse videreudvikling, bugs og fejl. Så hvordan er I dækket ind.