Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

    Step 1 / 3 - Vælg projekttype

    Kom i dialog om dit næste projekt

    Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

    WebsiteWebshopDigitalt DesignSeoAnnonceringProgrammering

    Step 2 / 3 - Projekt information

    Beskriv dit projekt så godt du kan

    Step 3 / 3 - Dine oplysninger

    Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

    januar 29, 2023

    Sådan vedligeholder du din hjemmeside

    Tilbage til vidensunivers

    Jesper Martinussen

    Jesper Martinussen

    Digital Designchef & Partner

    Vi ser desværre af og til, at virksomheder investerer i nye, dyre hjemmesider, men herefter gør de ikke mere for at vedligeholde dem. Det er rigtig ærgerligt, fordi en hjemmeside kræver vedligeholdelse bl.a. for at undgå hacking og sikkerhedsbrud, men også for hele tiden at give værdi for modtagerne samt rangere godt på Google.

    I dette blogindlæg kommer jeg ind på, hvad det vil sige at vedligeholde sin hjemmeside.

    Teknisk- og sikkerhedsmæssig opdatering af din hjemmeside

    Den tekniske vedligeholdelse af din hjemmeside består af flere parametre. For det første skal du sørge for at holde dit CMS og dine plugins opdaterede.

    Derudover er det vigtigt med regelmæssige sikkerhedsopdateringer, så du mindsker risikoen for, at din hjemmeside bliver hacket, og personfølsomme data slipper ud.

    Vi udfører mange sikkerhedsopdateringer for vores kunder, og vi gør det altid på en testserver for at se, om det ødelægger noget funktionelt, visuelt eller sikkerhedsmæssigt. Hvis det ødelægger noget eller skaber sikkerhedshuller, udbedrer vi fejlen ved hjælp af kodning på test sitet, inden vi lancerer. Når vi har kodet fejlen ud, skubber vi opdateringen live.

    Morgan står med sit hardware til sin server og testsite

    Hastighedsoptimer din hjemmeside

    En del af vedligeholdelsen af din hjemmeside går ud på at sikre, at hastigheden på din side er hurtig. Dette har både betydning for hjemmesidens rangering på Google og for de besøgendes brugeroplevelse. Vi kender alle sammen det med at besøge en langsom hjemmeside, og ofte vil vi forlade siden igen, fordi vi ikke gider vente. Det er altså en træls måde at miste kunder på.

    Der er flere måder, hvorpå du kan hastighedsoptimere din hjemmeside, og ønsker du en meget hurtig hjemmeside, skal du tage fat i en udvikler.

    Men en nem måde til selv at gøre noget i forhold til hastigheden på din hjemmeside, er at komprimere dine billeder, så de ikke fylder for meget. Her kan du f.eks. bruge værktøjet TinyPNG.

    Du kan hente vores ebog omkring hastighedsoptimering her.

    Bog med titlen "

     

    SEO-optimer din hjemmeside

    Hvis du ikke løbende sørger for at Søgemaskineoptimere din hjemmeside, risikerer du ikke at få det optimale ud af den.

    SEO står for Search Engine Optimization, og med SEO-værdi mener jeg hjemmesidens mulighed for at blive fundet på Google.

    I stedet for at skrive en lang guide her om, hvordan du kan SEO-optimere din hjemmeside, vil jeg i stedet henvise til en af vores mange brugbare blogindlæg om emnet:

    Morgan har opsat "rich results" for at øge sin klikrate på Google

    Opdater indholdet på din hjemmeside

    Sørg altid for, at de praktiske oplysninger på din hjemmeside er opdaterede, så dine besøgende finder den rette information, de leder efter.

    Det kan f.eks. være i forhold til kontaktinformationer, åbningstider, medarbejdere og produkter/ydelser.

    Derudover bør du også løbende opdatere din hjemmeside med nyt content, hvis du f.eks. har en nyhedsside eller blog. Især et blogunivers er en god måde at øge hjemmesidens SEO-værdi på, fordi du kan skrive blogindlæg med fokus på de forskellige søgeord, du gerne vil findes på. Derudover kan bloggene ”fodre” dine landingssider ved at linke frem og tilbage mellem dem, hvilket skaber værdi SEO-mæssigt og guider den besøgende i brugerrejsen.

    Morgan er ved at skrive SEO tekster, for at rangere højere på Google

    Ryd op i brudte links

    Hvis du kører din hjemmeside igennem f.eks. Morningscore eller Screaming Frog, kan du få en udførlig liste over brudte links eller såkaldte 404-fejl. Det vil sige, at linkene ikke længere virker, fordi de f.eks. er blevet slettet eller ændret.

    Ligesom med flere af de andre punkter har de brudte links en betydning for både sidens SEO-værdi og brugeroplevelsen. Det er træls for de besøgende at klikke ind på et dødt link, og det stopper brugerrejsen brat.

    Morgan er i gang med at bygge et link

    Hvordan prioriterer du vedligeholdelsen af din hjemmeside?

    Nu har jeg nævnt en del tiltag, som du kan tage for at vedligeholde din hjemmeside. Men hvilke tiltag skal du så prioritere i en travl hverdag, hvor det kan svært at nå det hele på én gang? Jeg lister her de tre vigtigste punkter op i prioriteret rækkefølge:

    1. Sikkerheden på din hjemmeside: Dette er den vigtigste del af vedligeholdelsen af din hjemmeside, da det er en forudsætning for, at du overhovedet har en hjemmeside. Samtidig er denne del med til at sikre dine kunders personfølsomme oplysninger, så de ikke kommer i hænderne på de forkerte.
    2. Opdater content: Da formålet med en hjemmeside for mange virksomheder er at holde deres kunder informerede om forretningen, er det vigtigt, at disse oplysninger er opdaterede. Derudover har dette punkt stor værdi for din sides SEO-værdi. Og SEO øger trods alt dine muligheder for at blive fundet af relevante kunder.
    3. Hastigheden på din hjemmeside: Da en meget langsom hjemmeside kan afskrække både dine besøgende og give en dårlig SEO-rangering, har jeg sat dette som punkt nr. 3.
    Jesper Martinussen Digital Designchef & Partner
    Jesper Martinussen
    Digital Designchef & Partner
    Er en ægte scweizherkniv inden for visuel kommunikation med en knivspids kommerciel forståelse, hvilket han benytter til, at definere løsninger der leverer mest mulig værdi.

    Han har en baggrund som multimediedesigner, og har selv siddet som frontend-udvikler. Spol tiden 8 år frem, og nu er Jesper en del af ejergruppen og driver digital designafdelingen.