Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel

Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage

På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon
Step 1 / 3 - Vælg projekttype

Kom i dialog om dit næste projekt

Send os en uforpligtende forespørgsel og få en realistisk pris idé på dit projekt.

WebsiteWebshopSeoAnnonceringProgrammering
Step 2 / 3 - Projekt information

Beskriv dit projekt så godt du kan

Step 3 / 3 - Dine oplysninger

Vi har brug for dine oplysninger nedenfor

Webshop

4 ting du skal teste på din webshop i 2018

Tilbage til blog

Author avatar

Morning Train

feb 01

Dette indlæg er skrevet af Morten Storgaard, som til daglig arbejder med netbutikker omkring konvertering og seo.

 

En fornuftig konverteringsgrad er utrolig vigtig i dag, hvor konkurrencen er stigende over hele linjen, og kan være forskellen på succes og fiasko. Hvis der er for mange bump på vejen for kunden, så bliver det for dyrt at annoncere trafik ind på shoppen. I dette indlæg skal vi se lidt nærmere på nogle best practices.

 

Vær konsistent med USP’er helt frem til kvitteringssiden

Det første vi skal se på, er noget jeg ofte støder på, da det er let at overse. Det handler om at noget så simpelt at ”holde hvad man lover”, eller nærmere at vise at man holder hvad man lover – helt frem til kvitteringssiden.

 

Du har måske lokket folk ind på shoppen fra Adwords eller SEO ved at skrive ting som:

  • Fri fragt ved køb for over 500 DKK
  • Spar 20% på Nike i januar
  • Gratis indpakning i december
  • Osv.

 

Nu er det så bare vigtigt, at du kontinuerligt kommunikerer disse USP’er til brugeren helt frem til målstregen. Ofte rammer man kurven, og har lagt produkter i til en værdi som overstiger mindsteprisen for fri fragt, men det er ikke synliggjort før sidste skridt i kurven. Det skaber noget usikkerhed for nye brugere, som kan komme i tvivl, og tænke at det måske var i sidste måned at dette tilbud gjaldt, og at butikken blot har glemt at opdatere sine Adwords annoncer (en anden klassisk fejl!).

 

Se fx her hvordan Trendyliving.dk bekræfter, at grænsen for gratis fragt er opnået, allerede når varen tilføjes kurven:

 

Rabatter og medfølgende rabat-produkter kan ligeledes fremhæves med en egen linje i varekurven helt frem mod check out.

Man kan ikke få for mange filtre

En anden ændring, der ofte resulterer i flere konverteringer, er at tilføje flere filtre på kategorisider. Jeg prøver altid at få så mange filtre aktive som muligt, og langt de fleste shopsystemer har disse features indbygget, det skal blot aktiveres, og produkterne skal tagges op.

Et godt eksempel er denne side om babyalarmer hos Pixizoo.dk, som fungerer rigtig godt:

 

Bemærk at der er en række filtre, som er udvalgt specifikt til at sortere babyalarmer så intelligent som muligt. Der er fx filtre som ”rækkevidde” og ”med kamera”, som er skræddersyet til netop denne kategori. Derudover kan man naturligvis sortere listen på alle tænkelige måder: efter pris (høj/lav), navn, bedømmelse og besparelsesprocent.

 

Alt i alt er det med til at give brugeren en bedre og lettere oplevelse, og i mange tilfælde vil det også inspirere kunden i købet, til at tjekke de lidt mere avancerede modeller ud, fordi de gøres opmærksom på elementer som rækkevidde og kamera. Det er ofte lige her i købsøjeblikket, at der er en unik mulighed for at påvirke kunden.

 

Minimer antal muligheder for kunden

Det næste tips har jeg lånt fra bogen ”A/B testing”, som er skrevet af stifterne bag Optimizely.com. De skriver på side 49:
”Sometimes the winning variation of a page is one in which you haven’t added anything at all but in fact removed elements form the page. We have seen many teams improve conversion metrics simply by adhering to the design mantra “Less is more.”.

 

Ofte er det netop ikke flere features der skal til, for at løfte konverteringsgraden på en side, særligt på en shop, hvor der ofte er mange bannere, splashes, nyheder, featured products osv. Dvs.  Der er mange elementer, som kæmper om kundens opmærksomhed.

Prøv at se på shoppen med frisk øjne, og kør en test, hvor du fjerner så mange elementer som muligt. Husk især her at tjekke sitet på mobilen, hvor mange elementer i særlig grad er med til at forkludre designet, og an virke forstyrrende i købsprocessen.

 

Lad kunderne fortælle hvad I er gode til

Det lyder banalt, men jeg ser ofte at dette næste tip giver et løft. Sørg for at vise aktuelle kundeanmeldelser, og brug disse udtalelser til at fortælle, hvad I gør særligt godt, og hvorfor man skal vælge at handle hos netop jeres butik fremfor de mange andre alternativer.

 

En måde at gøre det på, er at trække et eksternt feed ind på siden, som det fx er gjort her hos el og vvs shoppen Wattoo.dk:

 

Watoo

Det er en forholdsvis let ting at teste, og du behøver ikke en avanceret løsning med feeds osv. du kan blot lægge det ind som et statisk foto, og så køre din test.

Til sidst vil jeg blot anbefale bogen ”A/B testing” jeg citerede længere oppe i indlægget. Det er en utrolig god guide, for dig der ønsker at komme godt fra start med splittesting og bruger-testing. Der er masser af gode ideer og praktiske eksempler, krydret med argumenter og evidens. Den er ganske let læst, og kræver ikke en teknisk eller akademisk baggrund.