Design
27. september 2016
Konverteringsoptimering på dit website med 5+5 designhacks
Hvordan får jeg mine besøgende til at konvertere?
Det spørgsmål stiller de fleste website- og webshopejere sig selv.
Vi stirrer os ofte blinde på vores egne websites, nørkler i evigheder og kommer ingen vegne. Alt sammen for at finde den hellige gral, der konverterer vores besøgende til kunder, nyhedsbrevsmodtagere eller noget helt tredje.
Til sidst kan vi ikke længere være objektive, og det bliver svært at få øje på mulighederne for forbedring. Vi bliver blinde. Men midt i mørket er der lys: Der findes faktisk en række designhacks, der øger konverteringen – også på dit website. Brug dem, som hjælpemiddel, til at komme godt igang med din konverteringsoptimering.
Download e-bog med de 10 designhacks nu
#1 designhack: Vis før og efter-billeder eller -resultater
Du går aldrig galt i byen med at vise sammenhængen mellem årsag og effekt for netop dine ydelser. Har du et visuelt produkt, er det oplagt, at du viser før- og efter billeder på dit website. En frisør kan fx vise en kundes frisure før og efter klipningen, et køkkenfirma kan vise det gamle køkken versus det nye og så videre.
Er det derimod konsulentydelser, du tilbyder, så fremvis resultaterne for dine kundecases – hvad var status, før kunden fik din hjælp, og hvad er status efter? Det skal du pensle ud for dine besøgende.
Dine besøgende relaterer i særlig grad til før og efter-billeder- og resultater, fordi de kan identificere sig med dine andre kunders udgangspunkt. De tænker: ”Jeg står med samme udfordring”. Når du fremviser dine resultater, viser du dine besøgende løsningen på deres udfordring.
Hvis dine besøgende kan lide, hvad de ser af før- og efterresultater står du stærkt i deres bevidsthed – og så kan netop du og dit produkt være løsningen på deres udfordring.
Et eksempel fra forsiden på morningtrain.dk, hvor vi viser hvilke resultater (ændringer), som vi har opnået for en af vores kunder.
#2 designhack: Vis, hvem der anerkender din forretning
Anerkender andre din virksomhed, dine ydelser eller dine produkter, øger det dit websites troværdighed.
Lige så snart nogen vil sætte deres navn, ansigt eller logo i forbindelse med dit website og din virksomhed, er det godt for din forretning. Af natur har vi nemlig større tiltro til en virksomhed eller et produkt, hvis vi kan se, at andre anerkender det.
Anerkendelser indebærer alt fra kundeanmeldelser og udtalelser til skiltning af kunder, samarbejdsvirksomheder og sponsoraftaler. Så uanset om du arbejder med fysiske produkter eller konsulentydelser, kan du få anerkendelser på dit website. Troværdighed og autoritet er således to gigantiske faktorer, når det kommer til konverteringsoptimering.
Uddrag af referencer, som ligger i bunden af vores side med cases.
#3 designhack: Vær neutral i dine beskrivelser
Ja, vi har alle lyst til at fortælle vores besøgende, hvor fantastiske vi eller vores produkter er. Men sandheden er bare, at salgsgas er en turn-off af dimensioner.
Vi skal ikke pakke vores beskrivelser om os selv, vores produkter eller ydelser ind i oceaner af forherligende tillægsord som ’fantastisk’, ’formidabelt’ og ’super’. Den slags salgsgas er irriterende for dine læsere og sender din troværdighed på en gevaldig nedtur.
I stedet skal du være objektiv så vidt muligt.
Gør ligesom journalisterne: Show – don’t tell.
Eksempel på en beskrivelse af en ERP-konsulent:
Salgsgas:
”Jacob er en fantastisk dygtig ERP-konsulent med mange års erfaring. Han sikrer, at alle vores kundeprojekter bliver en stor succes.”
Neutral:
”Jacob er ERP-konsulent og har arbejdet med ERP-systemer i 15 år. I gennemsnit øger Jacob effektiviteten hos vores kunder med 20 %.”
Kan du se forskellen? Hvilken beskrivelse tiltaler dig mest?
I ovenstående eksempel taler tallene for sig, og vi behøver ikke at skrive, at Jacob er ”fantastisk dygtig” – show – don’t tell. Det gælder ikke kun medarbejderbeskrivelser, men alle beskrivelser på et website.
Vi behøver slet ikke at skrive, at vores medarbejdere eller ydelser er fantastiske. Fremhæv i stedet for fakta. Det er mere neutralt – og mere tiltalende.
#4 designhack: Vis vejen for dine besøgende med få CTA’er
En fejl, som flere af os begår, er, at vi gerne vil gøre opmærksom på flere ting på vores website eller webshop. Vi vil både have, at den besøgende læser om vores nu-og-her-tilbud, browser gennem produkter, skriver til os, tilmelder sig nyhedsbrevet og læser produktanmeldelser eller kundeudtalelser – og måske mere end det.
Så vi laver en masse CTA’er (call to actions), fordi vi så gerne vil have vores besøgende til at se det hele.
Men for mange CTA’er tilbyder dine besøgende alt for mange veje, som de kan gå. Hvor skal de starte? Hvor skal de slutte? Det bliver for komplekst – og så smutter de igen.
Maksimum 1-2 CTA’er per side
Dine besøgende måler og vejer dit website inden for få sekunder, så det gælder om at give dem, hvad de gerne vil se.
Derfor skal du kortlægge en tydelig sti for dine besøgende, som de kan følge. Du skal vise dem vejen. Det indebærer maksimum 1-2 tydelige CTA’er på din forside. Så her må du finde ud af, hvad der er vigtigst for dine besøgende (og dig selv) – hvad er det, de gerne vil se?
Hvis de er interesserede i at se dine kundecases, bør du fremhæve dem. Har du et slagtilbud på din webshop, som du gerne vil fremhæve, skal du ikke fremhæve en masse andet. Hold dig til slagtilbuddet, som til gengæld får al opmærksomheden og ikke drukner i en masse andet.
Sagen er den, at desto flere CTA’er, desto sværere bliver det for brugeren at vælge en sti. Problemet er også, at CTA’erne stjæler opmærksomhed fra hinanden: Skal den besøgende læse fem forskellige CTA’er, vil det enkelte budskab ikke få meget opmærksomhed – og så konverterer den besøgende ikke på nogen af dem.
Derfor skal du udvælge 1-2 CTA’er for hver enkelt af dine sider.
CTA’er fremstår tydeligst, når du anvender farver og kontraster til at sætte dem i centrum. Det sikrer, at de fanger din besøgendes opmærksomhed.
Husk, at Google Analytics kan give dig nogle værdifulde indsigter, når du skal arbejde med CTA’er. Her kan du blandet andet se, hvilke landing pages der er populære blandt dine besøgende, og hvilke sider de søger hen mod (’brugerflow’). De data kan give dig et praj om, hvad du kan fremhæve på netop dit website, så dine besøgende nemt når hen mod deres mål.
Vi har to CTA på forsiden af morningtrain.dk
5# designhack: Luft mellem din tekst, billeder og CTA’er
Luft mellem de forskellige elementer som tekst, billeder og CTA’er er et vigtigt designhack, fordi luft gør dit website mere overskueligt og lader de forskellige elementer træde frem.
Luft mellem dine elementer gælder på alle typer websites og webshops. Teksten på dine tekstsider bør opdeles i afsnit med luft imellem, og der skal være luft mellem billeder, beskrivelser og knapper på dine produkter.
Se bare forskellen på de to eksempler herunder. Den ene fremstår komprimeret og uoverskuelig, og den anden ser tilgængelig og overskuelig ud:
Et website med ingen luft mellem elementerne.
www.christianbitz.com med luft omkring alle elementer.
Jeg håber, at disse 5 designhacks hjælper dig. Bruger du et CMS, kan alle 5 hacks implementeres uden problemer.
I sidste ende handler det om at gøre dit website eller din webshop så troværdig og brugervenlig som muligt – og de her 5 tiltag er et godt sted at starte din konverteringsoptimering.