Produktkonfigurator
2. september 2025
Standard produktkonfigurator vs. Custom
Med “standard produktkonfigurator” refereres der til de færdigudviklede systemer, som er baseret på de mest gængse behov i en konfigurator. De har sine åbenlyse fordele (det er billigt) og klare begrænsninger (det kan ikke meget). Der er et tid og sted til begge løsninger, det kommer vi ind på i dette indlæg.
Indhold
Hvornår giver det mening Sammenligning af løsninger Opmærksomhedspunkter Custom i WordPress? Ting man kan integrere med Prisen på customHvornår giver det mening med en standardløsning – og hvornår er custom vejen frem?
Standardløsning
Hvis du vil hurtigt i gang, teste en idé af eller blot have en simpel løsning til et ikke-forretningskritisk område, så er en standardløsning et godt bud. Her kan du ofte komme langt uden de store investeringer – men du må acceptere begrænsninger på design, funktionalitet og integrationer.
Custom
Har du derimod en forretningskritisk proces, hvor produktkonfiguratoren skal håndtere særlige regler, komplekse priser eller hente/sende data til andre systemer, så er custom den rigtige løsning. Det koster mere, men du får fuld fleksibilitet.
Bemærk: Når vi siger ‘custom’ i Morningtrain, så mener vi at vi har et custom-framework hvor vi har standardiseret ~80% af alle grundlogikkerne i en produktkonfigurator.
Så herfra skal vi “kun” customizere de sidste 20%, værende de dele af konfiguratoren, som skal rumme unikke funktioner eller særlig kompleks forretningslogik, samt integrationer til eksisterende systemer.
Vores produktkonfigurator-applikation er bygget i Laravel og Next JS, og kan kobles op på praktisk talt alle systemer.
Det var det korte svar på, hvornår man skal gøre det ene frem for det andet. I resten af bloginglægget vil vi berrige din beslutning lidt med mere information.
Sammenligning af gode standardløsninger
Der findes faktisk en håndfuld udmærkede standardværktøjer, som kan være fine til at komme i gang. Alle vil møde begrænsninger så snart ens behov strækker sig ud over standarderne. Men de kan være en god måde, at få testet ens behov og marked.
Navn | Pris | Fordele | Ulemper | Særligt godt til |
---|---|---|---|---|
WP Configurator Lite | Gratis (pro-version fra ca. 740 DKK) | Nem at sætte op i WordPress, fin til simple produktvariationer | Begrænset funktionalitet, ingen avancerede integrationer | Små webshops med få produkter |
Zakeke | Fra 320 DKK /måned | Cloud-baseret, 3D-visning, nem integration til Shopify og WooCommerce | Abonnement, kan blive dyrt ved stor volumen | Mode, print-on-demand og retail |
Kickflip | Gratis trial, derefter ca. 500 DKK /måned | Brugervenlig interface, no-code opsætning, flot design | Begrænset frihed ift. avanceret logik | Startups og små brands, der vil teste markedet |
STAGGS | Gratis med betalende supportmulighed | Meget funktionel, mobilvenlig, fremragende support | Der er ikke nogen hjælp af hente i freemium versionen | Brugere der ønsker support og mange muligheder uden at betale for starten |
Der findes også nogle tungere “out-of-the-box”, som er gode til særlige brancher – men også væsentligt dyre.
Navn | Pris | Fordele | Ulemper | Særligt godt til |
---|---|---|---|---|
Zerolight | Fra 100.000 DKK pr. md. | Skræddersyet til bilindustrien og bruges af nogen af de største huse. Har en god integration til hjemmesiden + 3D funktioner | Prisen er høj og det er primært tænkt som et værktøj til én specifik branche | Special-udviklet til bilindustrien, så du får mange løsninger udtænkt af branchen. |
Zoovu | Dyrt – men de angiver ikke pris | Bredt udvalg af API-adgange, kan håndtere store varelager, sproglag og mange lande – samt splittests | Prissætningen vil 100% være lige i omegnen af, at man begyndte at overveje custom | Store corporates, som gerne vil betale sig til risiko-minimering |
Hvad skal du være opmærksom på i custom?
Når du går custom, går du samtidig fra “plug and play” til et strategisk projekt. Det betyder bl.a.:
- Skalerbarhed
Det gode er, at du kan bygge videre, når behovene vokser. Sørg for at løsningen er modelær, så man nemt kan bygge videre på løsningen. - Kravspecifikation
Du skal være skarp på, hvad der er kritisk for forretningen. Hvilke regler, data og flows SKAL håndteres? - Integrationer
Skal den snakke sammen med PIM, ERP, CRM eller andet? Jo mere komplekst økosystem, desto vigtigere bliver integrationerne. - Vedligehold
Custom kræver vedligeholdelse. Du ejer fleksibiliteten, men den kan også give noget vedligehold. Vær opmærksom på hvad vedligeholdet kræver og hvilken teknisk gæld, det kan give jer. - Processen bag projektet
Du står pludseligt med et projekt på hænderne. Så processen til hvordan I får defineret det rette projekt, og får ført det ud i livet er ikke ligegyldig. Vær opmærksom på hvordan iterationer og ændringer undervejs i processen vil blive håndteret – der dukker 100% noget op midt i projektet, som I ikke var opmærksomme på fra start.
Kan man lave custom-konfiguratorer i WordPress?
Ja, det kan du tro man kan og hvor er vi glade for at du spørger. WordPress er egentligt tænkt som et blogsystem, så man skal være opmærksom på hvad man bygger direkte ind i WordPress.
Men WordPress er meget mere en standardløsninger og skabelonsløsninger – og begge nedenstående løsningsforslag kan bygges, så de giver en ‘seemless’ brugeroplevelse.
Der er to overordnede løsningsforslag.
1. Direkte i WordPress
Godt i situationer, hvor der er tale om at produktdata ikke skal styres og hentes i eksterne systemer, og hvor løsningen “blot” vil lave variationer og tilvalg.
2. Separat applikation med integration
Bedst når du har avanceret logik, skal hente data fra flere systemer eller ønsker fleksibilitet ift. fremtidig platformsændring.
Denne løsning er vores klare anbefaling, da din forretningslogik så ikke er bygget direkte i et CMS – som ærlig talt – ikke er bygget til denne type funktionalitet.
Hvis du bygger tung custom logik direkte ind i WordPress, risikerer du at spænde ben for dig selv: WordPress er et CMS – ikke en integrationshub. Skal du skifte site, skal du bygge det hele om. Derfor anbefaler vi ofte at lægge logikken i en selvstændig Laravel og Next JS applikation og koble den på WordPress.
Eksempler på hvad du kan koble sammen med din custom konfigurator
En konfigurator bliver først rigtig stærk, når er en integreret del af jeres it-landskab, og taler sammen med jeres andre systemer.
Her er nogle typiske integrationer:
- PIM: Hent produktdata ét sted fra, så informationen altid er opdateret.
- ERP: Lad ordredata og priser styres centralt, så forretningslogikken altid er korrekt.
- CRM: Brug konfiguratoren som en “quote generator”, hvor leads automatisk oprettes i Salesforce, Pipedrive eller Dynamics 365.
- Marketing automation: Trigger flows, når en kunde har lavet en konfiguration, så du kan følge op med relevante tilbud.
- Intranet: Hente informationer, datablad, give besked til personale.
Hvad koster en custom løsning så?
Det er klart, at custom-løsningen er mest appellerende, den kan mere, den bliver flottere, den bliver seemless og den giver jer alt den frihed og funktioner man kan drømme om – så hvorfor vælger nogen standard?
Ærligt det er prisen…
Der er ikke ét facit, for hvad en løsning koster, men vi kan sige det sådan her:
- En custom-konfigurator kan starte omkring 150-250.000 kr.
- En kompleks løsning med integrationer til PIM, ERP og CRM, valutaomregning, matrixberegninger og mange regler (valg som gør at andre valg ikke er mulige m.m.). kan hurtigt lande i 0,5 – 2 mio. kr.
Alt efter hvor meget den skal kunne.
Prisen afhænger af kompleksitet, integrationer og ambitionsniveau. Hvis du sammenligner på tværs af bureauer, vil du opleve nogenlunde samme prisspænd.
En custom løsning kan ikke konkurrerere med en standardløsning, og det bør den ej heller at gøre. Standardløsningen er som sagt til dig, som vil teste det af og mærke markedet an.
Investeringen i custom er til dig, som har en proven business case, eller en masse efterspørgsel, som ønsker at skalere en forretning.