Siden 2010 har vi hjulpet virksomheder med at designe, udvikle og lancere stærke digitale produkter og løsninger.

Lad Morningbound være din digitale marketingafdeling

Nyheder

9. januar 2023

Hvad er CRM? Og hvad kan du bruge et CRM-system til?

CRM er en betegnelse for alle systemer, strategier og metodikker, en virksomhed kan benytte, for at håndtere deres relationer og interaktioner med nuværende og potentielle kunder.

Indhold

Hvad er CRM? Forskellen på CRM og CRM-system Hvad er et CRM-system? Fordele Valg af CRM-system Hvad skal det koste?

CRM står for “Customer Relationship Management”. Formålet med det er at hjælpe virksomheder med at forstå deres kunder bedre, og forbedre kundetilfredsheden, og derigennem øge indtjeningen ved at kunne opbygge en større og mere loyal kundeportefølje, som bygger på længerevarende relationer med kunderne.

I daglig tale benyttes begrebet ”CRM” ofte om et CRM-system, for uden et system at bearbejde dine kunder i overlader du alt til et tørt Excel ark, hvilket ikke er hverken skalerbart eller holdbart i længden (puha, bare tænken løber mig koldt ned af ryggen).

Hvad er forskellen på CRM og et CRM-system så?

CRM = den strategi eller tilgang, en virksomhed bruger til at arbejde med kunderelationer.

CRM-system = det værktøj eller software, virksomheden anvender til at understøtte sin CRM-tilgang i praksis.

Hvad er et CRM-system?

Et CRM-system, er et stykke software, som hjælper med at indsamle, lagre og analysere kundeoplysninger, såsom:

  • Hvordan I fik kunden (salg, leadgenerering, netværk m.m.)
  • Kontaktoplysninger
  • Købshistorik
  • Kommunikation med kunderne
  • Interessantanalyse
  • Stamdata

Alt sammen for at forbedre en virksomheds evne til at håndtere deres kunderelationer.

I sidste ende, så kan et CRM-system sikre dig, at du håndterer din kundeportefølje bedre, rettidigt og med den rette data til at understøtte dine indsatser.

Et CRM-system er med til at understøtte alle dine virksomheds aktiviteter omhandlende kunder og potentielle kunder.

Fordele ved at have et professionelt CRM-system

Listen af fordele er lang. Så jeg har taget dem med, jeg synes er vigtigst.

1 – Central styring af informationer

En smart ting ved at have et specifikt system, til at håndtere jeres kunderelationer, er bl.a. at I kan styre informationerne centralt. Så hvis nogle informationer på kunden ændrer sig, så skal I blot ændre det ét sted, og så ser hele organisationen det samme – dette er IKKE nødvendigvis tilfældet med Excel-arket (uhh jeg gyser ved tanken).

2 – Øget kundeoplevelse igennem samarbejde og integrationer.

Lidt i tråd med ovenstående, så giver et CRM-system jer et forbedret samarbejde.

CRM-systemer giver mulighed for at dele kundeoplysninger med hele virksomheden, det giver jer også muligheden for at integrere systemet op imod, andre systemer, så informationer, opgaver og deslige, bliver delt med folk fra organisationen, i de andre softwares, som de bruger til at udfører deres arbejde.

Det kan være integrationer som:

  • Email-kalender integration, som smider aktiviteter i relevante medarbejderes kalender.
  • Integration til økonomisystem så bogføringen kan finde sted.
  • Integration til Analytics værktøjer, der gør det muligt at sende data til marketing og salg, som fortæller noget om forretningens sammensætning.
  • m.m.

Det gør det selvsagt nemmere for medarbejderne at samarbejde og sikre, at kunderne får en ensartet service uanset hvem de interagerer med.

3 – Øget effektivitet i og på tværs af teams

Et CRM-system gør det nemmere at automatisere rutinemæssige opgaver i og imellem teams. Det kan ting som at sende email-påmindelser til kunder, smide møder i kalenderen, sørger for at salg modtager alle leads fra marketing, udfylde rapporter osv.

Alt sammen noget, som frigør tid til at fokusere på vigtigere opgaver, som giver højere værdi at du håndtere manuelt.

4 – En bedre kundeoplevelse igennem personlig service

Et CRM-system kan hjælpe jer, med at samle og organisere oplysninger omkring kunderne, så det er nemmere at forstå deres behov og præferencer.

Dette kan resultere i en bedre kundeoplevelse, da det gør det nemmere for jer at tilbyde jeres kunder personlig service og support baseret på netop deres business case.

5 – I kan træffe bedre og databaseret beslutninger

Det rette CRM-system giver jer muligheden for at indsamle og analysere kundeinformationer, så I som virksomhed kan træffe bedre informerede beslutninger, som er baseret på data og ikke kun på mavefornemmelser.

Det kan f.eks. være at lade være med at lade kunde købe en ydelse, da de er dårlige betalere, eller øge jeres fokus på en given kunde, da deres aktivitet er steget.

6 – Øget indtjening

Den sidste giver næsten sig selv. Ved at have et CRM-system, med alle de fordele det kommer med, så kan virksomheden opbygge stærkere, længerevarende relationer med sine kunder, hvilket kan føre til øget loyalitet og en øget ‘Customer Lifetime Value‘ fordi jeres kunder køber flere gange hos jer.

Hvilket CRM-system skal jeg vælge?

Der findes et utal af CRM-systemer på markedet med vidt forskellige funktioner og priser. Så I får ikke noget ud af, at jeg lister 400 softwares.

Og spørgsmålet; hvilket du skal vælge afhænger enormt meget af din business case.

Så derfor har jeg i stedet listet nogle af de mest populære systemer nedenfor, samt hvad de hver især er gode til:

Salesforce

HubSpot

Microsoft Dynamics CRM

Zoho CRM

Pipedrive

Morningtrack

Ja ja det lyder meget godt, men hvad koster et CRM-system så?

Prisen varierer enormt meget, og lige som med prisen på et bookingssystem, så afhænger prisen primært af det funktioner og moduler, som du får eller tilvælger.

Prisen spænder fra 175 DKK til 7.500 DKK pr. md. pr. bruger.

Bemærk at prisen for et CRM-system ikke kun er din licens, men også i høj grad omkostningen ved at integrere systemet til dine andre løsninger, support og vedligehold.

Relaterede indlæg

Brugerroller, restriktioner og gated content i kundeportaler i WordPress

Nye EU-krav om digital tilgængelighed (WCAG)

Relaterede indlæg

Brugerroller, restriktioner og gated content i kundeportaler i WordPress

Nye EU-krav om digital tilgængelighed (WCAG)

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Vi venter allerede i spænding på at høre fra dig! Vi elsker at hjælpe virksomheder med noget på hjerte, som har digitale udfordringer, som vi kan løse sammen.

Rugårdsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Nyhavn 16, 4. th,
1051 København K
Skriv til os
Book et møde
Job og Karriere Find kontaktperson
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne

    Tak for din henvendelse

    Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
    Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

    Ha´ en rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvornår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne

      Tak for din henvendelse

      Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
      Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

      Ha´ en rigtig god dag ☀️

      Book møde

      Snak med os når det passer jer bedst

      Hvornår?

      Vælg dato

      Ledige tider

      Book møde

      Tak! - vi skal lige vide lidt mere om jer








        Du er en stjerne

        Tak for din mødebooking

        Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
        Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

        Ha´ en rigtig god dag ☀️