ClickCease

Lad Morningbound være din digitale marketingafdeling

Web

20. juni 2020

Hvad koster en webshop?

Kosten på en webshop afhænger af dine behov. Vi bliver rigtig ofte spurgt om, hvad en webshop koster. Svaret er enkelt og alligevel ikke. For i realiteten er det nemlig ikke os, der bestemmer, hvad en webshop koster. Det gør du.

En professionel webshop er et effektivt redskab til at komme dine kunder og din målgruppe nærmere.

Men når du overvejer at udvide din forretning med en online shop, kan der være mange tanker, der kredser om spørgsmål som:

  • Hvordan skal webshoppen se ud?
  • Hvad skal den kunne?
  • Og sidst men ikke mindst – hvad koster det at få lavet en webshop?

Morningtrain kan svare på disse spørgsmål. Og svaret er: Det afhænger af dit behov.

Indlægget er del af en længere serie, som handler om forskellige aspekter man må tage stillling til, før man går i gang med at lave en webshop.

Vi leverer kun skræddersyede, 1’klasse webshops

Hos Morningtrain er ordsprog som ”one size fits all” bandlyst. Alle vores løsninger er unikke og skræddersyet til at tackle de udfordringer, som vores kunder slås med.

Vi sætter nemlig en ære i at udvikle moderne, flotte og funktionelle designs, som altid tager udgangspunkt i kundens virksomhed og målsætninger. Vi har stor erfaring med at løse både små og store udviklingsopgaver, og vi er kendt for at skabe solide resultater for vores kunder.

Når det er sagt, ved vi hvor stor en rolle økonomi spiller i forhold til driften af en virksomhed. Vi har derfor lavet dette blogindlæg for at løfte røgslørene omkring, hvad en webshop koster, og hvad du får med i prisen.

Hvad påvirker en webshops pris?

Prislejet for en webshop varierer, alt efter hvilke behov du og din virksomhed har. Vi har identificeret syv faktorer, som spiller en væsentlig rolle, når vi estimerer priser på webshops.

Nedenfor kan du læse om de syv faktorer, som kan få prisen på din webshop til at gå op eller ned.

7 faktorer, som kan påvirk prisen på din webshop er design, checkoutflow, undersider, integrationer, betalingsløsning, brugerstyring og fragtløsning

1. Design

Hvilke forventninger har du til din webshops design? Ønsker du et basisdesign, hvor æstetikken og funktionaliteten holder sig på et simpelt niveau?

Eller ønsker du specielle features, funktioner og et udseende, som er skræddersyet til lige din webshop? Jo mere detaljeret dit design er, jo mere stiger prisen.

2. Specielt checkoutflow

Hvordan skal dit checkoutflow se ud? Skal købsprocessen have flere eller færre trin? Sælger du produkter ud over normalen, som kræver specielle oplysninger, før kunden kan gennemføre købet? Et ”standard”-checkflow koster mindre end et unikt tilpasset.

3. Antal undersider udover webshoppen

Skal din webshop have andet end produktsider? Nogle webshops har tilknyttet blogs eller andre informative undersider til shoppen. Mange ekstra sider betyder, at prisen på din shop stiger.

4. Integrationer f.eks. med ERP-, CRM- og økonomisystemer

Skal din webshop kobles til andre systemer så som ERP og CRM-systemer? Mange virksomheder bruger interne systemer til at administrere og styre interne arbejdsprocesser.

Din nye webshop behøver dog ikke være en outsider, for integrationer kan få din online butik til automatisk at samspille med dine andre systemer. Prisen på din webshop svinger alt efter antallet af integrationer og hvor komplekse disse er at udvikle.

5. Ønsket betalingsløsning f.eks. faktura, kort, cryptocoins osv.

Hvordan skal dine kunder betale for deres varer? I dag findes der mange forskellige betalingsløsninger. Du kan f.eks. give dine kunder mulighed for at betale med faktura og betalingskort, som er velkendte løsninger.

Kryptovaluta har oplevet fremgang inden for den seneste tid, og derfor er det nu også muligt for forbrugere at handle og betale med bitcoins. Jo nyere og mere ukendt din valgte betalingsløsning er, jo dyrere bliver webshopprisen også, da der så skal udvikles helt nye integrationer.

6. Brugerstyring f.eks. med brugerdefinerede rabatter osv.

Skal bestemte kunder have fremvist bestemte priser og rabatter? En del B2B-virksomheder bruger prisdifferentiering i deres salgsarbejde – dette er muligt at omsætte til en teknisk funktion på en shop.

Det er detaljeringsgraderne i sådanne funktioner, som påvirker webshoppens endelige pris. Jo mere detaljeret og kompleks, jo højere pris.

7. Fragtløsning

Hvordan vil du levere dine kunders ordrer? Skal din webshop integreres til fragtfirmaets system? Vælger du at få lavet en integration til et mindre kendt fragtsystem, vil dette få prisen på din webshop til at stige sammenlignet med, hvis du vælger at integrere til et kendt system.

Illustration af processerne i en webshop

Det koster en webshop

Hos Morningtrain arbejder vi ikke med faste priser for webshops, bl.a. fordi vores løsninger altid er skræddersyede og tilpasset til den enkelte kundes behov.

Men når det er sagt, kender vi de typiske opgaver, og vi kan derfor give dig et estimat på, hvilke prisleje du bør forvente, når du vælger os som leverandør af webshopdesign, integrationer og opsætning.

  • En basisopsætning af design inkl. opsætning af WooCommerce starter ved 75.000 DKK. Prisen for opsætning af webshop og CMS ligger dog typisk mellem 130.000 DKK og 190.000 DKK. Se mere om vores pakkeløsninger her.
  • Prisen for integrationer til f.eks. ERP-, CRM- og økonomisystemer samt betalingsløsninger starter ved ca. 15.000 DKK pr. stk. Typisk ligger prisen for en integration mellem 25.000 DKK og 100.000 DKK pr. stk. Den gennemsnitlige webshop skal oftest bruge to til fem integrationer. Se mere om integrationer her.

Hvordan bliver budgettet brugt?

Vi ved, det kan virke overskueligt at gætte sig frem til, hvad og hvordan budgettet til en webshop bliver brugt. Hos Morningtrain spiller vi med åbne kort, fordi vi går vi op i at have et åbent og ærligt samarbejde med vores kunder.

Vi har derfor lavet denne oversigt, så du kan få et overblik over, hvordan din penge bliver brugt:

Illustration af et budget ved køb af webshop
  • 10% planlægning, kravspecifikation mm.; Her kigger vi på den forestående rejse, som vil gøre dig til webshopejer. Vi planlægger hele forløbet og de underliggende faser. Vi ser også nærmere på kravspecifikationerne for din webshop, så du er sikker på at ende med en løsning, som understøtter din virksomhed 100 procent, og som indfrier din forretningsmål.
  • 25% design; I designfasen laver vi blåtrykket til din webshop. Vi lader kreativiteten flyve af sted, men vi har altid in mente, at designet skal balancere perfekt ift. visuelt udtryk og funktionalitet, og at slutproduktet skal matche din virksomhedsprofil.
  • 50% udvikling, konfiguration, opsætning af design; Det er her vores dygtige udviklere tager arbejdshandskerne på og forvandler design og koncept til en flot og funktionel webshop. Denne del er mest tidskrævende, men alt godt kommer til den, der venter!
  • 10% projektstyring; For at dit projekt ikke løber af skinnerne, afsætter vi også ressourcer til projektstyring, så processen kører så effektivt som muligt fra start til slut. Det er din garanti for, at du får mest muligt ud af dit budget.
  • 5% implementation; På dette stadie er din webshop færdigudviklet og klar til at indtage sin plads på internettet. Her bliver din webshop implementeret, og efter den er gået i luften, kan den officielt tage imod kunder og besøgende.

Hvorfor skal jeg investere i en dyr løsning?

Fordi du sparer tid og penge. Et godt design sparer tid i det daglige arbejde, og tid er som bekendt lig med penge.

Det er især integrationerne, som kan hive prisen op. Til gengæld sørger integrationerne for at automatisere administrative processer, så du ikke selv behøver bruge tid på dem – i stedet kan du bruge din tid på aktiviteter, som tilfører værdi til din virksomhed.

Vi forstår, at femcifrede prislejer kan virke intimiderende, men lad dig ikke skræmme af de umiddelbare høje priser. De store beløb bør i stedet ses som fremtidsorienterede investeringer i din forretning.

Prisen afspejler også den høje kodekvalitet, du får, når du vælger et professionelt digitalt bureau til at udvikle din webshop og dine integrationer for dig. Det er din garanti for, at du får en flot, velfungerende og sikker online shop.

Men en webshop er aldrig færdig

Hvad mener I med det? Er den ikke færdig, når I har fået den op at køre, og mine kunder kan komme til?

Nej.

Webshopudvikling er aldrig en aktivitet, man er færdig med, for den er del af din virksomhed. Og ligesom din virksomhed må tilpasse sig ændringer i markedet og forbrugeradfærd for at overleve, kræver din webshop også løbende udvikling for at holde sig live. Fortsat udvikling og vedligehold er en del af driftsarbejdet, som følger med en webshop.

Når du har en webshop, skal du også gøre den synlig for din målgruppe. En webshop åbner dørene for nye og flere kunder, men hvis de ikke ved, at din webshop findes, får du heller ingen kunder i butikken. Ingen kunder, ingen konvertering.

Med online markedsføring gør du din webshop læsbar for søgemaskinerne. Og når søgemaskinerne kan læse, at du eksisterer, og at dine produkter og ydelser er relevante for deres brugere, øger du din chance for at tiltrække besøgende. Ønsker du en høj ranking på Google og en jævn strøm af trafik til din shop, hjælper vi dig også gerne med din digitale indsats.

Derudover skal du fortsat investere i hosting til din webshop. En god hostingløsning er essentiel for, at din webbutik fungerer optimalt, altid er oppe og beskyttet mod trusler.

Vi håber, du er blevet klogere på, hvad du kan forvente, når du ansætter et professionelt bureau til at udvikle din webshop. Mange faktorer spiller ind på prislejet, og det er ikke altid nemt at finde hoved og hale i, hvad der får prislejet til at stige eller falde.

Vigtigst er dog, at du får lavet en webshop, som understøtter din forretning, og som følger din virksomheds vision.

Relaterede indlæg

WordPress – det oplagte valg

Umbraco 8 end of life – så hvad er det næste? Overvejelser og alternativer for dit CMS

Relaterede indlæg

WordPress – det oplagte valg

Umbraco 8 end of life – så hvad er det næste? Overvejelser og alternativer for dit CMS

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Vi venter allerede i spænding på at høre fra dig! Vi elsker at hjælpe virksomheder med noget på hjerte, som har digitale udfordringer, som vi kan løse sammen.

Rugaardsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Skriv til os
Book et møde
Job og Karriere Find kontaktperson
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne

    Tak for din henvendelse

    Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
    Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

    Ha´ en rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne

      Tak for din henvendelse

      Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
      Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

      Ha´ en rigtig god dag ☀️

      Book møde

      Snak med os når det passer jer bedst

      Hvonår?

      Vælg dato

      Ledige tider

      Book møde

      Tak! - vi skal lige vide lidt mere om jer








        Du er en stjerne

        Tak for din mødebooking

        Du skulle nu have modtaget en bekræftelsesmail.
        Vi kigger på din henvendelse og vender retur hurtigst muligt.

        Ha´ en rigtig god dag ☀️