Digitalisering
22. september 2024
Automatisering af processer
Automatisering af processer i virksomheder refererer typisk til brugen af teknologi, såsom software til at automatisere gentagende manuelle opgaver og derved forbedre effektiviteten og produktiviteten i organisationen.
Når vi i Morningtrain snakker om automatisering, er det altid ud fra virksomhedens forretningsbehov, hvor målet med automatiseringen er, at den skaber værdi for virksomheden.
Hvilke processer bliver hyppigt automatiseret?
De processer, der hyppigst automatiseres ved hjælp af software, er gentagende eller manuelle processer, hvor der i realiteten ikke er brug for menneskelig interaktion. Nogle af de processer, vi typisk automatiserer, er:
- Indtastning, redigering eller flytning af data
- Samling af data fra forskellige datakilder
- Lagerstyring
- Bogføring i økonomisystemer
- Udarbejdelse af budgetter, produktion og forecasts
- Kundeservice med fokus på at mindske lead time
- Automatisk bestilling af produkter til lager
- Automatisk håndtering af leads, f.eks. registrering i CRM-systemer
- Udarbejdelse af dokumenter til ordrer, tilbud eller PDF’er, der skal signeres.
Overordnet kan man automatisere flere forskellige tilbagevendende og ensartede processer. Det gælder både simple og komplekse processer. Vigtigst er dog, at man som virksomhed altid opvejer den værdi, som automatiseringen giver, mod den indsats, der skal lægges for at automatisere processen.
En automatisering af en manuel proces kaldes også for en “RPA” (Robotics Proces Automation).
Hvad er outputtet af at automatisere processer?
Når vi kigger på outputtet ved at automatisere processer, vil jeg gerne dele det op for to interessenter, hvor den ene er medarbejderen, og den anden er virksomheden.
Starter vi med medarbejderen, ser vi, at automatisering af manuelle processer gør følgende:
- Skaber mere arbejdsglæde, da medarbejderen ikke sidder begravet i trivielle opgaver
- Færre fejl fra medarbejderen, da medarbejderen nu assisteres af software
- Medarbejderen skaber mere værdi for virksomheden, da der er mening med de opgaver personen sidder med, nu hvor de ensartede opgaver laves af software
- Mere tid i dagligdagen til det vigtige arbejde med en større nøjagtighed
Fra virksomhedens synspunkt ser vi typisk følgende:
- Øget produktivitet
- Strategiske beslutninger kan foretages hurtigere
- Reduceret fejlmængde
- Besparelser og frigørelse af tid i dagligdagen
Ulemper ved automatisering?
Nogle af ulemperne ved at automatisere processer er følgende:
- Omkostningerne ved at implementere og vedligeholde softwaren. Her skal du huske at regne din ROI (Return on Investment) ud, så du har en ide om, hvornår din investering er tjent hjem igen
- Behovet for genuddannelse af medarbejdere, da arbejdsprocessen vil ændre sig efter en automatisering
- Mulige jobtab, da det i nogle tilfælde helt kan fjerne jobs
Hvordan automatiserer man en proces?
Hvis du ønsker at automatisere en proces i samarbejde med en konsulentvirksomhed, kan du følge disse trin:
1 – Hvad skal automatiseres?
Identificér mulige processer, som du ønsker at automatisere. Det kan være nyttigt at involvere medarbejdere, der er direkte involveret i processen, for at sikre, at du identificerer alle relevante opgaver og trin i processen.
2 – Undersøg markedet
Tag fat i virksomheder der har erfaring med automatisering af lignende processer. Det kan være nyttigt at undersøge deres referencer for at få en fornemmelse af virksomhedernes tidligere erfaringer og resultater med automatisering af processer.
3 – Plan for implementering og oplæring
Foretag en evaluering af de mulige automatiseringer, og udarbejd en plan for implementeringen i samarbejde med din valgte virksomhed. Sørg for, at virksomheden, der hjælper dig, kan hjælpe med at identificere de bedste softwareløsninger til din virksomhed, og hjælpe med at implementere dem og træne jeres medarbejdere i at bruge det efterfølgende.
4 – Implementering og test
Gennemfør implementeringen, og test den af i et sikkert miljø, der tillader fejl. Det kan være nyttigt at have en projektleder fra jeres egen virksomhed, der arbejder tæt sammen med de ansvarlige for implementeringen for at sikre, at alt forløber som planlagt.
5 – Analyse af resultaterne
Sørg for at måle og overvåge automatiseringens effekt efter implementeringen, og justér eventuelt processen eller softwaren til for at forbedre resultaterne. Sørg her også for, at jeres valgte samarbejdspartner kan hjælpe med at overvåge og analysere resultaterne og give råd om, hvordan du kan forbedre dem.
Sidst men ikke mindst, så se, om I kan sørge for at starte med en MVP (Minimal Viable Product), da I som virksomhed bliver klogere, så snart i begynder at rulle automatiseringen ud i organisationen.
Digitalisering af din virksomhed
Vi har stor erfaring med at hjælpe vores kunder med at digitalisere deres virksomhed. Ved hjælp af skræddersyet digitalisering er det bl.a. muligt at optimere arbejdsprocesser og automatisere manuelle opgaver, så I frigiver tid til værdiskabende aktiviteter.
Tøv ikke – vi er altid klar på en snak
Skal vi også hjælpe med dine processer?
Lad os gå i detaljer, så vi sammen kan finde løsninger, der passer til dine behov.