Digitalisering
12. november 2025
Automatisering af processer
Procesautomatisering digitaliserer arbejdsgange, mindsker manuelle fejl og overlader rutineopgaver til teknologi, så mennesker kan fokusere på det vigtige. Læs trin for trin, og se hvilke opgaver der egner sig bedst.

Indhold
Hvad er RPA? Hvilke processer egner sig? What’s in it for me? Ulemper ved automatisering Automatisering trin for trinDigitalisering gennem automatisering af processer i virksomheder refererer typisk til brugen af teknologi, såsom software og workflow automation til at automatisere gentagende manuelle opgaver og derved forbedre effektiviteten og produktiviteten i organisationen.
Når vi i Morningtrain snakker om automatisering, er det altid ud fra virksomhedens forretningsbehov, hvor målet med automatiseringen er, at den skaber værdi for virksomheden.
Procesautomatisering kan være regelbaseret eller AI-understøttet. Brug regler til stabile, gentagne trin; brug AI, når input varierer. Vi bruger oftest regler til stabile trin og supplerer med AI, når input varierer.
Hvad er RPA?
En automatisering af en manuel proces kaldes for en “RPA” (Robotics Proces Automation). Det er en software, der programmeres til at efterligne de klik og tastetryk, et menneske ville lave i et system – Tænk på den som en digital kollega.
Hvilke processer bliver hyppigt automatiseret?
De processer, der hyppigst automatiseres ved hjælp af software og workflow automatisering, er gentagende eller manuelle processer, hvor der i realiteten ikke er brug for menneskelig interaktion. Nogle af de processer, vi typisk automatiserer, er:
- Indtastning, redigering eller flytning af data
- Samling af data fra forskellige datakilder
- Lagerstyring
- Bogføring i økonomisystemer
- Udarbejdelse af budgetter, produktion og forecasts
- Kundeservice med fokus på at mindske lead time
- Automatisk bestilling af produkter til lager
- Automatisk håndtering af leads, f.eks. registrering i CRM-systemer
- Udarbejdelse af dokumenter til ordrer, tilbud eller PDF’er, der skal signeres.
Overordnet kan man automatisere flere forskellige tilbagevendende og ensartede processer. Det gælder både simple og komplekse processer. Vigtigst er dog, at man som virksomhed altid opvejer den værdi, som automatiseringen giver, mod den indsats, der skal lægges for at automatisere processen.

Hvad er outputtet af at automatisere processer?
Når vi kigger på outputtet ved at automatisere processer, vil jeg gerne dele det op for to interessenter. Den ene er medarbejderen, og den anden er virksomheden.
Starter vi med medarbejderen, ser vi, at automatisering af manuelle processer gør følgende:
- Skaber mere arbejdsglæde, da medarbejderen ikke sidder begravet i trivielle opgaver
- Færre fejl fra medarbejderen, da medarbejderen nu assisteres af software
- Medarbejderen skaber mere værdi for virksomheden, da der er mening med de opgaver personen sidder med, nu hvor de ensartede opgaver laves af software
- Mere tid i dagligdagen til det vigtige arbejde med en større nøjagtighed
Fra virksomhedens synspunkt ser vi typisk følgende:
- Øget produktivitet
- Strategiske beslutninger kan foretages hurtigere
- Reduceret fejlmængde
- Besparelser og frigørelse af tid i dagligdagen
Ulemper ved automatisering?
Nogle af ulemperne ved at automatisere processer er følgende:
- Omkostningerne ved at implementere og vedligeholde softwaren. Her skal du huske at regne din ROI (Return on Investment) ud, så du har en ide om, hvornår din investering er tjent hjem igen
- Behov for genuddannelse af medarbejdere samt justering af roller og ansvar, da opgaver flytter fra manuelt tastearbejde til overvågning, fejlhåndtering og løbende forbedringer
- Mulige jobtab, da det i nogle tilfælde helt kan fjerne jobs
Hvordan automatiserer man en proces?
Hvis du ønsker at implementere digitalisering og automatisering af en proces i samarbejde med en konsulentvirksomhed, kan du følge disse trin:
1 – Hvad skal automatiseres?
Identificér mulige processer, som du ønsker at automatisere. Det kan være nyttigt at inddrage medarbejdere, der er direkte involveret i processen, for at sikre, at du identificerer alle relevante opgaver og trin i processen.
2 – Undersøg markedet
Tag fat i virksomheder der har erfaring med automatisering af lignende processer. Det kan være nyttigt at undersøge deres referencer for at få en fornemmelse af virksomhedernes tidligere erfaringer og resultater med automatisering af processer.
3 – Plan for implementering og oplæring
Foretag en evaluering af de mulige automatiseringer, og udarbejd en plan for implementeringen i samarbejde med din valgte virksomhed. Sørg for, at virksomheden, der hjælper dig, kan hjælpe med at identificere de bedste softwareløsninger til din virksomhed, og hjælpe med at implementere dem og træne jeres medarbejdere i at bruge det efterfølgende.
4 – Implementering og test
Gennemfør implementeringen, og test den af i et sikkert miljø, der tillader fejl. Det kan være nyttigt at have en projektleder fra jeres egen virksomhed, der arbejder tæt sammen med de ansvarlige for implementeringen for at sikre, at alt forløber som planlagt.
5 – Analyse af resultaterne
Sørg for at måle og overvåge automatiseringens effekt efter implementeringen, og justér eventuelt processen eller softwaren til for at forbedre resultaterne. Sørg her også for, at jeres valgte samarbejdspartner kan hjælpe med at overvåge og analysere resultaterne og give råd om, hvordan du kan forbedre dem.
Sidst men ikke mindst, så se, om I kan sørge for at starte med en MVP (Minimal Viable Product), da I som virksomhed bliver klogere, så snart i begynder at rulle automatiseringen ud i organisationen.
Læs de 6 overvejelser, der øger din chance for succes med digitalisering her
Automatisering af processer
Se, hvordan vi hjalp Ammongas med optimeret dokumentstyring
Ammongas havde udfordringer med at administrere store mængder dokumentation manuelt. Vi udviklede derfor en skræddersyet digital platform, der automatiserer virksomhedens dokumentstyring.
Løsningen gør det muligt for Ammongas at strukturere og dele dokumenter effektivt, hvilket reducerer fejl, sparer tid og skaber overblik.
Denne case viser, hvordan automatisering af processer kan styrke virksomheders interne workflows og skabe en mere effektiv hverdag.

Digitalisering af din virksomhed
Vi har stor erfaring med at hjælpe vores kunder med at digitalisere deres virksomhed. Ved hjælp af skræddersyet digitalisering er det bl.a. muligt at optimere arbejdsprocesser og automatisere manuelle opgaver, så I frigiver tid til værdiskabende aktiviteter.
Tøv ikke – vi er altid klar på en snak
Skal vi også hjælpe med dine processer?
Lad os gå i detaljer, så vi sammen kan finde løsninger, der passer til dine behov.