Digitalisering
6. november 2025
Hvad er Design Thinking?
Design Thinking er en brugercentreret proces. Man taler med brugere, afklarer behov, prøver idéer af og lærer af resultaterne. Målet er at nå frem til en løsning, der giver mening for både brugere og forretning – uden at gætte.
Indhold
Hvad er Design Thinking? Intro til faserne Fase 1: Empati Fase 2: Definition Fase 3: Idégenerering Fase 4: Prototyping Fase 5: Testing Hvordan gør man? Hvorfor gøre det? Hvem bør bruge det?Design Thinking er en metodisk tilgang til innovation, hvor man kombinerer konteksten af et problem med kreativitet i genereringen af løsninger, for at finde den mest egnede løsning.
Formålet med metoden er at skabe brugervenlige løsninger ved at fokusere på det egentlige/bagvedliggende problem fra flere vinkler.
Design Thinking er en iterativ proces, som kan benyttes af enhver (uanset professionel baggrund) til kreativt at løse problemstillinger.
Det vil også betyde, at når vi siger ”designer”, så mener vi ”skaber”, ”udvikler”, ”definere”-ish.
Faserne i Design Thinking
Design Thinking består typisk af fem faser:
- Empati
- Definition
- Idégenerering
- Prototyping
- og Testing
Dette er ikke nødvendigvis en lineær proces, du kan hoppe tilbage til tidligere faser, baseret på hvad du lærer undervejs.

Fase 1: Empati
Den første fase i Design Thinking processen handler om at forstå de mennesker, du designer en løsning for. Dette indebærer empatisk lytning og observation for at finde ud af, hvad der virkelig er vigtigt for dem.
I denne fase er det vigtigt, at du skelner mellem dem, der har udfordringen, og de personer, der måske kun er involveret i den.
F.eks. kan nogle i virksomheden ønske, at kunderne ændrer adfærd, men det er kundernes behov, der skal undersøges direkte.
Du skal i denne fase gerne forstå:
- ”Hvad er det egentligt, som de her personer gerne vil have løst? De siger, de ønsker en specifik adfærd – men hvorfor? Hvad giver det dem?”
Den ønskede handling er ofte et symptom på et dybere behov. - ”Hvorfor gør målgruppen/kunderne som de gør?”
Brugbare metoder i empatifasen
Fase 2: Definition
I denne fase samler du alle de indsigter, du har opnået i empatifasen, og bruger dem til at definere det egentlige problem, du ønsker at løse. Det er nu, at du begynder at stille de rigtige spørgsmål for at løse det egentlige problem.
Brugbare metoder i definitionsfasen
Fase 3: Idégenerering
Nu hvor du har en klar forståelse af problemet, er det tid til at begynde at generere idéer. Målet er at få så mange idéer som muligt, så pas på med at begrænse denne fase.
Vær opmærksom på dine biases for hvad en løsning er, og angrib dem løbende.
Det er fristende at være forudindtaget på hvad løsningen er, men i sidste ende bør du teste flere ting, så du kan holde resultaterne op imod hinanden.
Brugbare metoder i idégenereringsfasen
Fase 4: Prototyping
I denne fase skaber/bygger/generer man den mest simple version af ens idé (en såkaldt MVP), så man kan få det i hænderne på målgruppen.
Brugbare metoder til prototyping
Læs hvordan du identificerer og prioriterer features til din MVP her.
Fase 5: Testing
Endelig er det tid til at teste dine prototyper. Dette indebærer at få feedback fra brugerne og lære af deres reaktioner. Baseret på denne feedback kan du justere dine løsninger og teste dem igen.
Brugbare metoder til testing
Så hvordan bruger du Design Thinking?
Design Thinking er en metode, der kan anvendes i en bred vifte af kontekster og industrier. Det er en tilgang, der kræver mod til at udfordre det eksisterende og være åben for nye indsigter.
Her er nogle trin (baseret på ovenstående faser), du kan følge, når du anvender Design Thinking:
- Forstå konteksten: Undersøg konteksten og brugerne for at få en dybere forståelse af problemet.
- Definer problemstillingen: Brug dine observationer til at definere det egentlige problem.
- Generer idéer: Brainstorm og find på så mange løsninger som muligt.
- Byg prototyper: Lav en fysisk repræsentation af dine ideer.
- Test og forfin: Test dine ideer og brug feedback til at forbedre dine løsninger.
Hvad får du ud af denne tilgang?
Design Thinking giver dig en struktureret proces til at tænke kreativt og løse problemer på en brugervenlig måde, og samtidigt hurtigt få testet nogle teser og løsningsforslag.
Man bliver med andre ord rykket hurtigt fra problem til tese og så videre til test af løsning.
Tilgangen hjælper dig med at fokusere på brugerens behov og skabe løsninger, der virkelig gør en reel forskel.
Derudover er det en tilgang, der fremmer innovationsevnen og kan løfte din virksomheds resultater allerede på kort og mellemlang sigt.
Hvem bør overveje at benytte principperne fra Design Thinking?
Det nemme svar er alle, som vil have løst et problem. 😉
Design Thinking er relevant for enhver, der ønsker at løse komplekse problemer på en effektiv og brugervenlig måde.
Men skal man fremhæve nogen områder, hvor Design Thinking er særligt anvendeligt, så vil det være: Professionelle inden for områder som produktudvikling, service design og forretningsudvikling.
Men i korte træk, så kan Design Thinking være en nyttig metode at anvende, hvis du står over for et komplekst problem, hvor løsningen ikke er indlysende, eller hvor du ønsker at skabe en brugervenlig løsning.
Tøv ikke – vi er altid klar på en snak
Lad os tage en snak om jeres designprojekt
Lad os gå i detaljer sammen, så vi kan finde de løsninger, der passer til jeres behov.